عبد الحسين خان ملك المؤرخين ( لسان السلطنه )
923
مرآت الوقايع مظفرى ( فارسى )
طهران در عشر اول محرم 1324 ، ميان دولت ايران و عثمانى به جهت سرحد ساوجبلاغ در سر بلوك لاهيجان اصلاح شد . كازرون در ماه ذىقعده 1323 ، در كازرون غلامعلى نام داروغه سابق به اتفاق ميرزا عبد النبى نام سوار دور خود جمع كرده ، در شهر بناى شرارت را گذاشتند و مردم را صدمه مىزنند و جمعى را كشتهاند و به خانهء حكومت هم تفنگ مىاندازند . تبريز رودخانهء قرنقو كه از دامنهء كوه سهند جارى و از هشترود گذشته داخل رودخانهء قزل اوزن مىشود ، در چهارده فرسخى سمت جنوب شرقى تبريز واقع است . اين رودخانه محل عبور اهالى است . در سه ماه بهار كه طغيان آب است عبور از آن سخت است و هيچ پلى ندارد . حيدر خان صولت السلطنهء ميرپنجه حاكم گورانى و چارايماق احداث پلى به اين رودخانه نمود ، در مقابل قريهء كوكرچين كه صد ذرع طول پل است ، تمام مخارجش پانزده هزار تومان است . به جهت سردى هوا ناتمامى « 1 » آن را براى سال نو قرار داد و از كيسهء خود مخارج را متقبل شد . طهران در روز هيجدهم محرم ، شاه دوشنبه به فرحآباد رفت . طهران در عشر دوم محرم ، شعاع السلطنه به شاه پيغام داد كه بايد حكومت فارس را به من بدهى . اتابيك به شاه گفت : اگر حكومت را به او بدهيد هر فسادى كه در شيراز شد من مسئول نيستم . شعاع السلطنه به قهر به قم رفت . خبرش به مردم فارس رسيد . فورا بناى هيجان را گذاشتند و به قولى به قونسولخانهء انگليس پناه بردند . سفير انگليس در
--> ( 1 ) . منظور اتمام پل مىباشد و به عبارت بهتر « رفع ناتمامى » يعنى : اتمام .